Tanzánie

19.2.2021

7. den - Přelet do Arushy, Arusha

Ráno vstávačka už v 5:50 a hurá na letiště, čeká nás přelet na pevninu do města Arusha. Na bus jsme se vydali tam, kde nás vyhodil při příletu, na ulici Karume. Sice se pár místních, především taxikářů, snaží přesvědčit o tom, že takhle brzy na letiště žádný dala dala nejede, ale my se nedáme, a už vidíme 505, která jede na letiště.

! TIP - jelikož je letiště na Zanzibaru velmi malé, nemusíte tam být při vnitrostátním letu 2 hodiny před odletem, stačí tak hoďku !

Při vstupu do “odletové haly” kontrolují letenky a teplotu, záhy přijde kontrolní rentgen všech zavazadel. A pak přijde check-in, respektive tři stolečky tří leteckých společností a pak už přijde gate alá dveře na ranvej s jedním stánkem, jedním obchodem a záchody. To je celá letištní hala pro vnitrostátní lety. V 8:30 jsme vyzváni nastoupit do letadla, teda letadla, spíš takového malého prdítka. Cessna je pro 12 osob, letí nás pouze 6 a z toho jsme 4 Češi, neuvěřitelné, taková náhoda.

Cessna, se kterou jsme letěli z letiště Abeid Amani Karume do Arushi

Let do Arushy má trvat 1 hod 30 min. Je to zážitek letět v takovém malém letadýlku, sice to hrozně hučí a vrčí, ale kapitán sedí 0,5 m od nás, vidíme mu do kabiny, neuvěřitelný. Vlastně víceméně jenom takto malá letadla létají mezi Zanzibarem a pevninou, takže pokud se rozhodnete spojit válečku třeba se safari nebo výstupem na Kilimandžáro, užijete si Cessnu také.

Původně máme v plánu si po přistání na letišti půjčit auto, ale záhy zjišťujeme, že to nebude jen tak, žádná půjčovna se tam nenachází, překvapivě. Bereme si do centra taxi za 30 000 TZS (313 Kč).

! TIP - na hlavní jsme viděli i busy dala dala, tak tam pravděpodobně nějaké do centra jezdí, takže můžete ušetřit !

Výhled z letadla na horu Kilimandžáro

Prvně se ptáme řidiče, aby nám doporučil nějakou půjčovnu, ale pravděpodobně nerozumí, tak si nějakou najdeme sami v průvodci a na internetu a poprosíme ho, aby nás tam odvezl. Odveze nás tam, ale opět se přesvědčíme o tom, že i když je něco na mapách, tak to tak není ve skutečnosti. Autopůjčovna nikde, zeptáme se a poradí nám, že kousek dál. Dojdeme tam, ale tam jen transparent autoškoly. Ptáme se a jsme posláni do domu do 3. patra, kde objevíme nějakého pána v obleku, tudíž to na nás působí seriózně. Pán potvrzuje, že nám auto půjčí, ale chce 100 USD (2 350 Kč) na půl den. Řekneme, že to je pro nás moc, a tak začnou klasické smlouvačky. Dostaneme se nakonec na 50 USD (1 175 Kč) a už to vypadá, že máme vyhráno a že nám auto dá. Jenže dojdeme k autu a pán na něm začne něco opravovat u motoru a pak ani nejde nastartovat a začne mít divné řeči, že co když se něco rozbije a kdo to opraví, když my nemáme peníze ani na půjčení apod. A že je to jeho auto, že na něj musíme dávat pozor a že jestli pojedeme do národního parku, tak ať řekneme, že jsme jeho známí, protože by nás tam taky nemuseli pustit apod. Přemlouvám Maříka, ať hodíme zpátečku a jdeme pryč, že to za to nestojí s ním pak řešit nějaké opravy a další trable. Takže se na to raději vykašleme. Jdeme na hlavní, bereme si tuk tuk a zkoušíme další autopůjčovnu z průvodce. Opět není na svém místě dle mapy. Tak se vydáme pěšky na ubytování a po chvíli ji na druhé straně silnice uvidíme. Vydáme se tam. Tam už to vypadá o něco schůdněji. Nicméně nás čeká stejný osud jako u předchozí “autopůjčovny” a sice ten, že odcházíme s prázdnou. Tady nám zase chtěli půjčit auto s řidičem za 200 USD (4 700 Kč), a to bychom museli ještě zaplatit benzin a i řidiči vstup do parku, to nám za ty prachy nestojí a už teď litujeme, že jsme si safari trip neprodloužili o den, nemuseli jsme toto řešit. Bereme další tuk tuk a jedeme na ubytko.

Arusha Clock Tower

Půl dne v pytli a my vůbec nevíme, co s další polovinou dne. Ubytování Savannah House je krásné a útulné, jedná se o domek s několika pokoji a dvorkem se zelení a chillout zónou. Za 271 Kč pro dva včetně snídaně, nic víc jsme si ani nemohli přát. Dáme si na dvě hoďky šlofíka a vyrazíme do Arushy. Antonio, majitel ubytování, nás upozorňuje, ať za dala dala neplatíme víc než 400 TZS/osoba (4 Kč). Tak mu odpovídáme, že na Zanzibaru stejná cesta stála pokaždé jinak, ale on nám tvrdí, že tady ne, že tady za každou cestu zaplatíme max 400 TZS (4 Kč) a má pravdu.

V Arushe máme v plánu pár zastávek - Arusha Clock Tower, pravděpodobně největší zajímavost tohoto města, malá hodinová věž na kruhovém objezdu. Poté naše kroky vedou do Tanzanite Muzeum, kam je vstupné zdarma a kde se dozvíte spoustu informací o těžbě drahého kamene tanzanite. Jedná se o modrofialový kámen, který je těžen pouze v Tanzánii nedaleko pohoří Kilimandžáro. Můžete si zde nějaký šperk s tímto kamenem i zakoupit, ale doporučuji na něj začít šetřit již teď :)

Jelikož jsme chtěli domů nakoupit nějaké dárky a místní produkty, vyrazili jsme asi do jediného supermarketu v Arushe - Shoppers Supermarket. Krásný upravený supermarket, takových tu moc nenajdete. Nakoupili jsme spoustu místních čajů a káv a pak skvělé superpotraviny - moringu a baobab. Opravdu se to velmi vyplatí. Baobab nás vyšel na 60 Kč za 0,5 kg, to je s cenami u nás naprosto nesrovnatelné. Vedle v Pizza Hut si dáváme véču a vyrážíme na dala dala směr ubytko.

Po příjezdu na ubytko se zapovídáme s Antoniem a ještě se tam zjeví další ubytovaný, Čech. Jak jinak. Je v Tanzanii na několik týdnů a pracuje odtud. Povídáme si docela dlouho, dozvídáme se spoustu zajímavostí o jeho cestách apod. Jdeme si zabalit krosny, jelikož ráno nás čeká…….SAFARI!!!