Zakynthos

16.9.2018

1. den - Laganas, ostrov Marathonisi

Zabaleno a můžeme vyrazit na letiště Václava Havla, kde nám letí v 5:15 letadlo směr Zakynthos. Let trvá něco přes 2 hodiny. Na malé letišťátko poblíž hlavního města Zakynthos přilétáme kolem 8:30 místního času, v Řecku je časový posun +1 hodina. Vyzvedáváme zavazadlo, a jdeme obhlídnout terén. Je několik variant, jak se můžete dostat z letiště:

1) TAXI do Laganas stojí 17 €, do města Zakynthos 15 €. Pokud cestujete ve čtyrech je to super, pokud ve dvou zkuste někoho odchytnout, kdo má stejný cíl nebo směr jako vy.

2) Objednání privátního odvozu do Laganas se pohybuje kolem 10 € za osobu, pokud je vás méně jak 5, s větším počtem osob cena klesá (cca 8,5 €/osoba), ale stejně se vyplatí poskládat se do taxíků.

3) Pokud cestujete sami, zkuste odchytnout delegáta z cestovky a domluvit se s ním na doplacení cesty, kam potřebujete.

My jsme volili taxi, bohužel jsme neměli štěstí a nebyl tam nikdo, s kým bychom se mohli podělit o cestu, takže platíme plnou pálku 17 € za 6,5km (10 min. jízdy) do Laganas.

Již předem jsme si zarezervovali přes booking hotel URBNB, který nás na tři noci vyšel na 54 € za oba. Cena odpovídá kvalitě. Není to žádný luxus, ale čisté a balkónek na večerní posezení je super. Umístění hotelu je kousek od hlavní třídy Laganas. Na pláž je to zhruba 10 - 15 minut chůze. Pokoj na ubytku byl k dispozici až kolem dvanácté hodiny, není však problém nechat věci na recepci. Než nám ho připravili, rozhodli jsme se prozkoumat letovisko Laganas.

Balkón a výhled z ubytování URBNB

Letovisko Laganas leží na jihu ostrova. Je to jedno z největších a nejoblíbenějších letovisek na ostrově Zakynthos. Nejvíce je známé asi pro jeho noční život, který je v Laganas pověstný. Z našeho ubytování je to na pláž asi 15 minut, cestou na každém kroku míjíme stánky, bary, restaurace a taverny. Nechybí tu ani mraky půjčoven, kde vám zapůjčí auto, motocykl nebo čtyřkolku. Taktéž je tu dostatek cestovních agentur, které vám nabídnout několik druhů výletů. Většinou se jedná o výlety kolem ostrova (celodenní/půldenní) nebo na jednotlivá místa (Navagio, Marathonisi, Modré jeskyně atd...), pak také výlety autobusem po vnitrozemí ostrova. Pokud jste řidiči, vyjde vás líp půjčit si auto nebo skútr, navíc jste svým vlastním pánem.

Pláž Laganas je něco přes 8 km dlouhá, jedná se tak o nejdelší pláž Řecka. Podél pláže se táhne nespočetné množství barů a taverniček, kde se můžete občerstvit. I my jsme si jeden bar vybrali, Havana beach club, kde jsme si dali pivo a drink, dohromady cca za 8 €. Drinky se zde dají vypít na lehátku pod slunečníkem, takže se můžete pohodlně natáhnout a zcela si ho vychutnat. Po osvěžení jsme se spláchli v moři, voda byla krásně vyhřátá z léta, ale při 35°C vám stejně přijde studená :-). Je čas promyslet další plány, a tak jdeme obhlídnout několik stánků, kde nabízejí výlety na ostrov Marathonisi.

Havana beach club na pláži v Laganas

Nakonec jsme si vybrali agenturu Radzis tour, která měla pidi stáneček hned na pláži, již u zmiňovaného baru Havana beach club. Výlet na ostrov Marathonisi pořádají 3x za den, vždy v 10:00, 14:00 a 17:00. Jezdí se motorovou loďkou cca pro 10 osob max. Cena výletu je 10 €/osoba a výlet trvá necelé 3 hodiny (píšou 2,5 hod.). Jak už jsme psali, agentur, které nabízejí výlet na "želví" ostrov, je v Laganas mraky, ceny mají podobné, stačí si vybrat tak, aby vám vyhovoval čas vyplutí a délka výletu. Pro nás 3 hodiny byly akorát, ale i 2 hodiny by asi bohatě stačily.

Ostrov Marathonisi

Ve 14:00 jsme připraveni na pláži u stánku, kapitán jede na čas. Ostrov Marathonisi je od břehu vzdálen asi 15 minut jízdy lodí. Hned po 500 metrech narazíme ve vodě na první karetu obrovskou. Je nádherná, vždy se na pár chvil vynoří nad hladinu, aby se nadechla, v tu chvíli všichni fotí jako zběsilí. Kapitán slušně vyčkává, abychom každý měli perfektní záběr. Cca po 10 minutách vyrážíme dál, míjíme ostrůvek Cameo, který je spojen dřevěnou lávkou s pevninou. První zastávka na ostrově je u Marathonisi Cave, kde se nachází půvabná malá oblázková pláž. U ní zakotvíme a máme 40 minut na koupání, šnorchlování a prozkoumávání jeskyní. Pokud šnorchlujete, doporučuji se vydat šnorchlovat do jeskyně, moc rybiček tam nenajdete, ale odraz paprsků pod hladinou, které pronikají do jeskyně, vytváří pohádkový pohled.

Kareta obrovská

Po 40 minutách všichni nasedáme na loď a obeplouváme ostrov kolem východního pobřeží až na sever, kde nás čeká ještě jedna zastávka na pláži Marathonisi. Tato písčitá pláž se nachází na severo - západě ostrova. Voda je zde krásně průzračná stejně jako kolem celého ostrova, žádný podmořský svět zde ale nehledejte. Tato pláž, stejně jako celý ostrov Marathonisi, je známá tím, že sem chodí karety klást svá vajíčka, kterých bývá skoro až 100 na jednom místě. Z těchto 100 vajec se vylíhne zhruba 75 mláďat, avšak průměrně se jen jedna jediná dožije dospělosti. Proto jsou karety obrovské chráněné. Dalších 40 minut koupání a prozkoumávání pláže. Do středu ostrova nás nepustí lano, které chrání právě zmiňovaná hnízda nakladených vajec.

Po cestě zpátky nás čeká ještě jedno setkání s karetou obrovskou, nikde jinde jsme však už žádnou neviděli. Závidíme několika odvážlivcům, kteří se až z pláže Laganas vydali tak daleko na moře a můžou tak s karetou šnorchlovat. Poslední fotky a kolem 17:00 jsme zpátky na pláži v Laganas, odkud jsme vyplouvali.

Jsme rádi, že jsme výlet podnikli. Za cenu 10 € bylo co vidět, i když jsme čekali, že uvidíme více karet, ale zřejmě už na ně bylo pozdě. Přeci jen, nejvíce se jich vyskytuje ve vodách kolem ostrova v období června - srpna. Nicméně i tak to stálo zato - šnorchlování v jeskyni a odpočinek na pláži Marathonisi nám po brzkém vstávání bodl.

Speedboat na pláži ostrova Marathonisi

Ostrůvek Cameo

Po úspěšném výletu se vydáváme zpátky na ubytko, hodit se do gala a vyrážíme do víru dění. Večeře dle Tripadvisora v restauraci Sirocco. Kája si dala souvlaki s hranolkama, salátem, tzatziky a pita chlebem. Já jsem vyzkoušel řecký burger. Výběr měli široký a ceny dobré. Celkem i s velkou vodou jsme nechali za večeři 17 €. Restauraci vřele doporučujeme. Po večeři ještě uděláme procházku po Laganas, obhlídneme pár stánků, barů a jdeme na kutě. Zítra nás čeká výlet po ostrově...