Provence

8.7.2022

5. den - Plage de Brégancon, Plage de l'Estagnol, Calanque de Port Miou, Arles

Ráno jsou v plánu pláže Brégancon a l'Estagnol. Přijedeme k první a hned jsme nemile překvapený. Chceme se jen vykoupat, proto nám přijde nesmyslný za obytňák platit 30 € (za auto to bylo 10 €, po 17:00 7 €). Je to sice na 24 hodin, ale to nám je celkem jedno, když nemáme v plánu tu spát, ale chceme pokračovat. Tak si pláž jen blýskneme (je opravdu hezká) s jemným světlým pískem a jedeme na další pláž - l'Estagnol, kde zkusíme svoje štěstí s koupačkou. Ale tam je za parking pro obytňák taky darda - 16 € (auto 11 €), tam se přespat nemůže, lístek je myslím platný pouze do 20:00, takže se rozhodneme pláže oželet a jet za jinými zážitky.

Tím dalším má být Les Calanques, asi 20 km dlouhý úsek mezi městy Cassis a Marseille, kterému se říká fjordy po jihofrancouzsku. Jedná se o úzké zátoky, které se zařezávají hluboko do pevniny a lemují je vysoké bílé vápencové skály. My sem jedeme hlavně kvůli Calanque de Port Miou, přístavu plnému lodiček v jedné ze zátok mezi skalami. Nachází se tu hned parkoviště, ale není pro obytňáky, proto náš van necháváme v jedné z bočních uliček na podélném placeném stání.

! TIP - o víkendu pozor, protože ani na parkoviště přímo u přístavu nesmí auta, ale musí se nechat na záchytných parkovištích a lidi sem sváží shuttle bus !

Calanque de Port Miou

Procházíme podél pobřeží po modré trase, kocháme se krásnými výhledy a jelikož je ohromné vedro, asi jako každý den tady, jdeme se smočit. Nejsou tu písčité pláže, ale pouze kamenné, na kterých je ne vždy úplně dobrý přístup do moře. Nás trasa zavedla na Plage Bleue, kde jsme si mysleli, že bude alespoň trošku písku, ale spíše nebylo. Bylo tu pár lidí, tak jsme se šli smočit. Jakoby takhle nechutně ledovou vodu jsem snad nikdy nezažila, ani v Atlantiku na Kanárech v zimě a to je co říct. To bylo, jak kdyby do mě bodalo tisíc žiletek. Věděla jsem, že to nedám, takže jsem se hned drala ven, jenže přišly vlny, tak to bylo docela drsný. Až se to trochu zklidnilo, tak mi Marek pomohl, ale teda byl to šok. Na Středozemní moře slušnej výkon.

Plage Bleue

Po oschnutí jsme se vydali na cestu do Marseille, ale opětovný problém s parkováním nás odtud odradil a stejně tak jsme nakonec vynechali i Aix en Provence, i když nás to hodně mrzelo. Ale ve všech appkách i na netu jsme četli, že jakmile tam někdo zaparkoval obytňák, tak byl během chvíle vybílenej, a to jsme nechtěli riskovat. Rozhodli jsme se tedy raději jet do Arles. Jakoby je to ohraná písnička, ale s problémy s parkováním prostě v obytňáku musíte počítat. Kor v zemi, která k tomuhle stylu cestování není úplně friendly. Já chápu zákaz parkování na parkovištích u centra nebo hůř dostupných, ale nechápu, proč někde nezřídí i pár parkovacích míst pro větší auta. Chápu, že třeba nechtějí, aby tam lidi přespávali, tak tam dám ceduli a hotovo. Ale proč si nemůžeme v klidu prohlédnout město nebo památku?! Nicméně v Arles jsme místo v jedné z bočních ulic našli (odkaz na google mapy) a do centra to měli cca 15 minut.

Arles bývalo za dob starověkého Říma hlavní město Provence a dnes se vyznačuje bohatými kulturními tradicemi, živostí a je zde zastoupeno umění i aktuální móda. Všechny památky najdete kousek od sebe - za zhlédnutí stojí náměstí Place de la République a na něm Cathédrale Saint Trophime, divadlo Théâtre Antique, ve kterém se pořádají velké koncerty a divadelní představení a rozhodně nejvíc must see místem je Les Arènes. Aréna vybudovaná v 1. století po Kristu byla největší v celé Galii. Odehrávaly se v ní krvavé boje mezi gladiátory a šelmami. Svoje putování tímto krásným městečkem zakončujeme na sklence vína (k vínku dostáváme oříšky a výtečné olivy) v příjemném podniku Café Factory République.

Les Arénes

Naší dnešní noc máme v plánu strávit v rezervaci Camargue, jelikož ráno v ní máme pár zastávek. Podle aplikace park4night najdeme perfektní spot u restaurace Snack du Pueblo, kde je asi 10 míst pro obytňáky, které jsou oddělené přírodním plotem. Jako bonus je zde velmi čistý záchod i s toaletním papírem a vodou. Doporučujeme!!! Jen bacha na triliardu komárů. My jsme se už konečně vyzbrojili.