Budapešť

25.-28.10.2019

Víkend v Budapešti jsem od Maříka dostala už v únoru k narozeninám, ale bohužel jsem onemocněla, takže jsme náš výlet museli přesunout a jako další termín jsme vybrali konec října a dobře jsme udělali. Nejen, že jsme krásně využili státní svátek, ale navíc jsme vychytali naprosto skvělé počasí.

Dlouho jsme se rozmýšleli, jakou dopravu do Budapešti zvolíme, až nakonec vyhrál autobus, protože se ani jednomu z nás nechtělo řídit a vlak i letenka by vyšly poměrně draho. Nejlepší časy a ceny, na námi vybrané datum, měl Flixbus. Ještě nikdy jsme Flixbusem nejeli, a tak jsme si řekli, že ho vyzkoušíme.

Ubytování jsme si také zařídili dopředu. Průměrná cena ubytování se snídaní se v centru Budapešti pohybuje mezi 4 000 - 6 000 Kč/dvoulůžkový pokoj, 2 noci. My jsme vychytali ubytování na lodi Grand Hotel Jules Boat*** za 2 400 Kč/2 noci se snídaní. Takže pokud hledáte, najdete i levnější. Tento botel kotví u Margaretina mostu a je z něj překrásný výhled na Parlament a Dunaj. Interiér je poněkud starší, takže to není pro náročnější klientelu. Snídaně jsou ale bohaté, takže za nás to splňovalo vše, co jsme potřebovali. Víceméně jsme zde stejně pouze přespávali.

Výhled na Parlament z ubytování Grand Hotel Jules Boat

1. DEN SOBOTA

Do Budapešti jsme přijeli v 6:05 na autobusové nádraží Kelenföld (jednalo se o přímý spoj, tudíž cesta trvala jen něco málo přes 6 hodin), které pro nás bylo z hlediska polohy ubytování nejvýhodnější. Odtud jezdí několik tramvají, my se svezli tramvají číslo 19 až k našemu ubytování.

! TIP - Budapešť má skvěle rozvinutou síť městské dopravy (když pominu staré tramvaje a metra), takže není problém, pokud neradi chodíte, dostat se všude MHD. Single Ticket (bez přestupu) vyjde na 350 HUF, Transfer Ticket na 530 HUF (s přestupem). Pak je také možné si koupit balíček 10-ti lístků nebo denní kartu na MHD. Více info najdete na https://bkk.hu/en/tickets-and-passes/prices/ !

Jelikož jsme na ubytku byli poměrně brzy, nechali jsme zde pouze věci a vyrazili pěšky objevovat krásy Budapešti. Jako první vedly naše kroky k Parlamentu, jednoznačně největší dominantě tohoto krásného města. Svou rozlohou 18 000 m2 se jedná o druhou největší budovu Parlamentu na světě (na 1. místě je parlament v Číně). Jedná se o stavbu z 19. století, kde se mísí prvky novogotiky, baroka nebo i renesance. Od roku 1902 zde zasedá maďarský parlament. Okolo parlamentu se nachází mnoho významných budov jako je Ministerstvo zemědělství či Muzeum etnografie.

Parlament

Odtud jsme sešli k Dunaji, kde se nachází 60 párů bot mužů, žen a dětí připomínající smrt Židů v Budapešti během 2. světové války. Jelikož už nadešel čas na snídani, udělali jsme si pauzičku v 9BAR, útulné malé kavárně, kde mají vynikající domácí croissanty plněné různými náplněmi a k tomu vám udělají několik druhů káv, horkých limonád či čajů. Za nás super místo k zastavení se třeba jen na odpolední kávu.

Další zastávkou byla bazilika Sv. Štěpána, největšího kostela v Budapešti. Zajímavostí je, že se v chrámovém pokladu nachází “svatá pravice”, která je považována za balzamovanou pravou ruku prvního maďarského krále Štěpána I. Před bazilikou se nachází obrovské náměstí, které je lemováno uličkami se spoustou restaurací, barů a kaváren.

Boty na Dunaji - památník zesnulým Židům během 2. světové války

Bazilika Sv. Štěpána

Kousek od baziliky se nachází Budapest Eye (obří kolo, z něhož je krásně vidět město), kde za jednu jízdu zaplatíte vstupné 3 000 HUF. U této atrakce najdete park, několik restaurací, skatepark, ale i spoustu stánků s originálními maďarskými produkty.

! TIP - Budapešť je městem módy, tudíž určitě nevynechejte některý z obchodů s originální módou či stylové sekáče. Můžete tam objevit zajímavé kousky. My např. doporučujeme Szputnyik Shop, který má po Budapešti více poboček. !

Budapest Eye

Degustační menu v restauraci Fakanál Etterem

Kdybyste v Budapešti měli čas pouze na jedno místo, tak je Central Market Hall rozhodně nejlepší volbou. Starou tržnici nacházející se v budově z 19. století denně navštíví až 40 000 návštěvníků a rozhodně není pochyb proč. I pro nás s Maříkem to bylo místo, na které jsme se těšili nejvíc. Ve spodní části najdete nespočet stánků s maďarskými klobásami, salámy, paštikami z kachních jater, koření, ovoce, zeleniny a spoustu dalších a dalších dobrot. V 1. patře zase najdete různé rukodělné výrobky - textil, ubrusy, kožené doplňky či sošky a v neposlední řadě hlavně restaurace a stánky převážně s maďarskými specialitami. Je zde nepřeberné množství nejrůznějších jídel od maďarských langošů, gulášů, mas přes italskou či arabskou kuchyni. U většiny stánků máte jídlo pouze na stojáka, proto jsme si vybrali restauraci Fakanál Etterem, která nabízela normální místa k sezení.

Central Market Hall - papriky všude kam se podíváš

Tato restaurace nás přesvědčila i svou nabídkou, jelikož nabízela mimo normálních jídel i ochutnávací menu. Na výběr bylo z maďarských gulášů (3 druhy guláše - vepřový, kuřecí, hovězí + pečivo a salát) a nebo z maďarských jídel (2 druhy guláše + nějaká maďarská specialita a pečivo se salátem). A my oba rádi ochutnáváme, tudíž jsme zvolili 1. variantu. Jídlo bylo naprosto dostačující pro dvě osoby a i s pivem nás vyšlo na 5 350 HUF.

Central Market Hall

S plným žaludkem a spoustou úlovků z trhů jsme se vyrazili ubytovat. Pokoj byl připraven, takže jsme si jen přesunuli věci do pokoje a mohli jsme vyrazit dál. Dojeli jsme si tramvajkou do stanice Várkert Bazár a odtud se vydali vzhůru na Budínský hrad, nazývaný též "Královský". Jedná se o historický hrad vybudovaný ve 13. století, který sloužil jako palác a sídlo uherských králů. Když Budapešťané hovoří o hradu, tak mají na mysli i středověké město, které bylo vybudováno na Hradním vrchu a kde se nachází Národní galerie, Národní knihovna, Historické muzeum a Muzeum moderních dějin. V současnosti je hrad jednou z nejnavštěvovanějších lokalit v Maďarsku a je považován za jednu z nejkrásnějších královských rezidencí na světě. Přímo k hradu jsme šli skrz spodní zahrady, eskalátorem jsme se vyvezli o trochu výš a pak už šlapali po svých nahoru na hrad. Prošli jsme se po hradbách, prozkoumali různá zákoutí a nádvoří, pokochali se výhledem na řeku a Parlament a pokračovali dál k Sándorovu paláci, sídlu prezidenta.

Budinský hrad

Socha hrabě Gyula Andrassy - v dálce Budinský hrad

Odtud naše cesta pokračovala k Matyášově chrámu a Rybářské Baště, která získala své pojmenování kvůli rybímu trhu, který se zde dříve nacházel. Jedná se o okouzlující neogotickou stavbu, která byla postavena na přelomu 19. a 20. století a odkud se vám naskytnou snad nejhezčí výhledy na Dunaj a na část města zvanou Pešť.

Začínalo se stmívat a my jsme se odebrali podél Dunaje na ubytko. Po cestě jsme se ještě pokochali výhledem na opravdu impozantní Parlament.

Matyášův chrám

Rybářská Bašta

Na večeři jsme vyrazili do Street Food Karaván nacházející se nedaleko zastávky metra Astoria či Blaha Lujza Tér. Najdete zde několik foodtrucků a kontejnerů, které slouží jako stánky s různými pokrmy - burgery, pizzy, veganská jídla nebo typická maďarská jídla. Také je zde široká nabídka alko i nealko drinků a piv - můžete vyzkoušet místní pivo Borsodi nebo si dát i český Staráč. Celkově toto místo není moc velké, ale dýchne na vás pohodovou atmosférou, ke které přispívá i okolí, kde na každém rohu narazíte na restauraci, hospůdku či pro Budapešť typické ruin pubs. Jedná se o typ podniků, které využily opuštěné budapešťské prostory a z mála vytěžily maximum, a to doslova. Tato místa mají jedinečnou atmosféru díky živé hudbě, ručně pomalovaným a posprejovaným zdem, lustrům vytvořených z kbelíků či Pet láhví a dalším stovkám těch nejabsurdnějších dekorací.

! TIP - mezi nejznámější ruin bary patří Szimpla Kert (zde bývají i trhy se sýry, klobáskami a dalšími výrobky), Anker´t, Csendes Vintage Bar & Café nebo Mazel Tov !

Noční Parlament

2. DEN NEDĚLE

Po vydatné snídani jsme vyrazili poznávat další místa tohoto krásného města, které nám čím dál více připomíná Prahu. Prvním cílem byly Termální lázně Széchenyi a Vajdahunyad Castle nacházející se hned vedle. Než jsme k těmto zajímavostem došli, zastavili jsme se na Náměstí Hrdinů (maďarsky Hösök tere), které je jedním z hlavních náměstí v Budapešti a jehož dominantou je Millennium Monument, Památník Tisíciletí.

Náměstí hrdinů s dominantním Millennium Monumentem

Termální lázně Széchenyi jsou jedním z největších evropských komplexů s horkými prameny, které obsahují vodu bohatou na síru, vápník a hydrogenuhličitan hořečnatý a jsou přiváděny z hloubky 1256 m s teplotou 76 °C. Areál byl postaven v neogotickém stylu v roce 1913 a koupání zde má své kouzlo. Můžete si vybrat mezi vnitřními i venkovními bazény, najdete zde chrliče vody, bublinkové lavice, divokou řeku i odpočinkovou zónu.

! TIP - pokud máte v plánu navštívit lázně, nezapomeňte si vzít plavky, ručník, žabky a koupací čepici, v některých lázních je vyžadována !

Termální lázně Széchenyi

Hrad Vajdahunyad

Lázně jsou obklopeny krásným parkem Városliget, ve kterém se nachází překrásný Hrad Vajdahunyad, imitace historické stavby ze sedmihradského města Hunedoara, který byste rozhodně neměli vynechat. Původně byl hrad vystavěn ze dřeva jako kulisa při mileniálních oslavách a až později přestavěn do nynější podoby. Pochází z 19. století a je souhrnem všech známých stavebních slohů. Nádvoří hradu je přístupné zdarma.

Zdrželi jsme se zde poměrně dlouho, jelikož se nám areál hradu i přilehlý park moc líbil a spolu s překrásně zbarvenými stromy to bylo úžasné místo na pořízení fotografií. Dalšími tipy k návštěvě může být i přilehlá Zoo nebo cirkus.

Odtud jsme vyrazili na pivko do ruin baru Szimpla Kért. Nejedná se o jednu hospůdku, ale o místo, kterému dominuje velký dvůr a po stranách je obklopen bary a restauracemi, v některé dny i stánky s nejrůznějšími dobrotami. Hned, co jsme sem vstoupili, zůstali jsme stát s pusou dokořán. Na první pohled absolutně nesourodé dekorace tvoří dohromady něco neskutečně fascinujícího s úžasnou atmosférou. A třešničkou na dortu je tanková Plzeň, kterou zde ve většině barů točí. Je to místo jako stvořené k odpolednímu posezení u piva, v nočních hodinách to zde ožívá bujarými večírky a některé dny i letním kinem.

! TIP - v 1. patře se nachází restaurace all you can eat s pestrou nabídkou nejrůznějších jídel. Určitě ji doporučujeme vyzkoušet, a to za 5 000 HUF/osoba. !

Park Városliget

Ruin bar Szimpla Kért

Po několika plzničkách nás čekala už poslední zastávka - Citadella nacházející se na 235 m vysoké Géllertově hoře. Rozhodli jsme se k ní vyjít od Géllertových lázní, které mají nejhezčí vnitřní bazény ve městě. Po cestě nahoru, která zabere cca 30 min, potkáte spousty vyhlídek. Nahoře u Citadelly, původně postavené jako pozorovatelna sousedního Hradního vrchu, si můžete posedět u malého baru a kochat se panoramaty města. Dolů jsme scházeli druhou stranou, minuli jsme několik stánků a za cca 20 minut jsme se ocitli u zastávky tramvaje Rudas Gyógyfürdö, odkud jsme se tramvají svezli na naší loď.

Řeka Dunaj a Géllertova hora

Čekala nás poslední večeře, a jelikož jsme si ji chtěli pořádně užít, rozhodli jsme se navštívit restauraci Trófea Grill Restaurant, kde zaplatíte jednotnou cenu 7 999 HUF/osoba, můžete zde sedět až 3 hodiny a neomezeně jíst a pít. Je zde standardní bufet, kde najdete spoustu druhů salátů, paštik, mas, omáček, příloh, ale i kuchaře, který vám ugriluje maso či mořské plody dle vašeho výběru. Samozřejmostí je i sladký bufet s dortíky (i gluten free), zmrzlinou a ovocem. K pití si můžete vybrat z široké nabídky nealko nápojů, v ceně je ale i pivo, víno a šampus. No nekup to :) Rezervaci jsme měli na 17:30 a odcházeli totálně přežraný ve 20:30, tudíž jsme naše tři hodiny využili na maximum.

! TIP - místo si v restauraci určitě rezervujte dopředu. Na večeři si můžete vybrat mezi časy 17:30 a 21:00. !

Aby nám trošku slehlo, udělali jsme si procházku na Margaretin ostrov, který je známý svou fontánou, která v každou celou hodinu tryská na různé skladby. Hlavní show probíhá ve 21:00, kdy fontána tryská celou hodinu.

Fontána na Margaret Island

• Central Market Hall - nákup uzenin, paštik, maďarská kuchyně

Užitečné odkazy:

Rozpočet CZK:
  • Jídlo - 2 553,- (snídaně jsme měli v rámci ubytování)
  • Doprava - 2 320,- (Flixbus + městská hromadná doprava Budapešť)