Orlické hory

20.-22.5.2022

Poslední víkendy jsme trávili přestavbou naší dodávky a tudíž už bylo na čase někam vyrazit a odpočinout si. Mohli jsme pouze o víkendu, tak jsme vybrali další námi neprobádanou část České republiky - Orlické hory .

V pátek odpoledne jsme vyrazili směr Hradec Králové , kde jsme měli v plánu navštívit okruh pro inline brusle . Již jsme zde v minulosti několikrát byli a je to tu perfektní. Široká asfaltová cesta, krásná příroda, výběhy se zvířaty a několik stánků s občerstvením. Okruh má cca 16 km. Velmi doporučujeme!  Odtud jsme se přesunuli k Náchodu , konkrétně k rozhledně Na Signálu , kde máme už vyzkoušený spací spot a přečkali jsme zde v brutální bouřce noc. Ráno jsme si zajeli do Náchoda na snídani do Waffle Cafe , kde dělají ty nejlepší vafle. Byli jsme zde již po několikáté a opět nezklamali.

A teď už hurá do hor - čeká nás výšlap na Vrchmezí. Auto necháváme na parkovišti Šerlich, odkud vyrážíme směr Masarykova chata a dále po červené kolem prameniště Bělé až na Vrchmezí 1 084 m, kde je nově postavená rozhledna, odkud jsou krásné výhledy do okolí i s popisky, co kde můžeme vidět. Dole pod rozhlednou je i hezké posezení, kde se můžeme občerstvit - pouze ale z vlastních zásob. Z rozhledny se vracíme cestou podél státní českopolské hranice, která není tolik frekventovaná. Celý okruh vyjde na cca 3 hodiny a 10 km.

! TIP - pokud vás popadne hlad nebo žízeň, občerstvit se můžete v Masarykově chatě, ale bývá tam dosti plno !

Rozhledna Na Signálu

Rozhledna na Vrchmezí

Přesouváme se do Luisina údolí, odkud máme v plánu vyšlápnout na Velkou Deštnou 1 115 m, nejvyšší horu Orlických hor. Z parkoviště vede cesta lesem pouze do kopce. Prvně jdeme po modré, poté po zelené. Nahoře jsme cca za hodinku. Na Velké Deštné se rovněž nachází nově vystavěná rozhledna, odkud je krásně vidět do okolní krajiny. Kocháme se výhledy a po chvíli se vydáváme na zpáteční cestu. A jelikož nechceme jít tou samou a navíc poměrně strmou cestou dolů, obcházíme to po červené a pak po modré, z které se napojíme na cestu, kterou jsme šli vzhůru. Kousek za rozhlednou tímto směrem se nachází nově zrekonstruovaná útulna, kde se můžete občerstvit - doporučujeme výborné pivo Primátor. Po tomto výletu míříme dál, do Červené Vody, kde máme zajištěné ubytování a odkud máme v plánu vyrazit do areálu Dolní Morava.

Rozhledna Velká Deštná

Zrekonstruovaná útulna kousek od Velké Deštné

Kolem deváté ráno opouštíme ubytko a těšíme se na naplánovaný Sky Bridge a mamutí bobovou dráhu. Dodávku necháváme u hlavní silnice, kousek pod dolní stanicí lanovky na Sněžník a vydáváme se ke kase. Plán byl vyšlápnout kopec, přejít po nově otevřeném Sky Bridge a dolů sjet bobovkou, ale bohužel zjišťujeme, že mamutí bobová dráha je dočasně uzavřena, jelikož se čeká na dodání vadné součástky ze zahraničí. Tak si to holt sejdeme i dolů.

Nahoru nás žlutá trasa vede kus po sjezdovce a pak vpravo po modré mírnou oklikou, kdy jsou krásné výhledy jak do okolní horské krajiny, tak na Sky Bridge, pod kterým procházíme. Po cestě nás ze všech stran křižují cyklo traily, kudy se prohání nespočet cyklistů. My jsme rádi, že jdeme po svých, s kolem nejsme úplní kamarádi. Po asi hodince a čtvrt souvislého, místy prudkého stoupání jsme nahoře u začátku nejdelšího visutého mostu pro pěší na světě - Sky Bridge 721. Vstup na něj si můžete koupit buď v automatu před vstupem nebo přes e-shop - pokud se při koupi přes e-shop i zaregistrujete, máte nejnižší cenu, a to 350 Kč/dospělá osoba. Kupujete ho vždy na určitou hodinu. Pokud je na něm ale volno i v jinou hodinu, než máte koupenou, můžete vstoupit. Most je pouze jednosměrný - jde se od Slaměnky na kopec Chlum.

Sky Bridge 721

• chodník široký 1,2 m
  • doba výstavby 2 roky
  • nejdelší visutý most pro pěší na světě nově otevřený 13.5.2022

Kája má strach z výšek, most se na začátku i na konci sice trochu hýbe, ale pokud se kocháte výhledy a moc nekoukáte dolů, tak se to dá v pohodě zvládnout. Musím říct, že to pro nás byl opravdu zážitek a určitě doporučujeme si sem, do Dolní Moravy, zajet. Nejen kvůli Sky Bridge, nachází se zde i Stezka v oblacích, bobová dráha, pro děti dva zážitkové parky, půjčovna kol či koloběžek. Vyžití je tu v létě opravdu mnoho. Před strmým sestupem sjezdovkou dolů jsme se ještě občerstvili v restauraci Skalka, kde výborně vaří a točí skvělé pivo Moravia. Po vydatném občerstvení, se vydáváme lanovkou dolů a pak už hurá domů.