Přechod Brd

Z důvodu vládních nařízení a zákazu vycestování jsme i my více začali putovat po krásných místech naší republiky. Jelikož v době, kdy jsme se vydali do CHKO Brdy, ještě nebyla otevřená žádná ubytování, kempy, nic, tak jsme vymýšleli, kam bychom mohli vyrazit na čundr a s kamarády jsme dali dohromady Chráněnou krajinnou oblast Brdy, která byla zřízena k 1.1.2016 na území zrušeného vojenského újezdu Brdy a několika stávajících brdských přírodních parků. Již v roce 2012 začala pyrotechnická očista území a dodnes jsou zde některé oblasti, které jsou buď úplně oplocené nebo alespoň opatřeny cedulemi, že se na toto území nesmí, že ještě nebylo úplně vyčištěno. Zajímavostí je, že jenom do roku 2015 bylo odstraněno asi 7 000 kusů nevybuchlé munice.

Brdy

Pokud do Brd vyrazíte na čundr, určitě si nezapomeňte vzít dostatek pití a jídla, jelikož zde nepotkáte žádné stánky, hospůdky apod. Občas zde narazíte na nějakou studánku, kde si můžete alespoň načepovat vodu, případně na ohniště, kde si můžete opéct třeba špekáčky. Další důležitou věcí před cestou je stažení offline map (určitě doporučuji mapy.cz - najdete tam přístřešky, studánky), protože zde téměř vůbec není signál, a i když je většina cest značených, tak i tak můžete narazit na spousty neoznačených tras a můžete se zde lehce zatoulat.

Pozor také na to, že na celém území CHKO je zakázáno stanovat a rozdělávat oheň mimo vyhrazená místa. Proto si určitě dopředu naplánujte trasu tak, abyste přespávali u přístřešků, kde je většinou i ohniště nebo někde, kde na sebe nebudete poutat moc pozornosti, nejlépe bez stanu, pouze na karimátě.

Naše trasa: https://mapy.cz/s/nalufojaza

Padrťské rybníky

My jsme na naší cestu vyrazili už v pátek, auto jsme zaparkovali v Míšově u občerstvení Grill pod Brdy, kde jsme se i posilnili na cestu a vyrazili. Naším cílem bylo dojít k Padrťským rybníkům, kde je posezení a dá se zde i přespat. K rybníkům jsme došli za šera, v jednom z přístřešků jsme si udělali večeři, pokochali se krásným měsícem nad rybníkem a šli ulehnout - čemuž předcházelo dlouhé hledání nejměkčího místa, kde bylo alespoň trochu trávy. Noc pro nás byla nekonečná, jelikož měsíc strašně svítil a navíc byla kosa jako blázen, takže jsem stále kontrolovala mobil a přála si, aby už bylo ráno a my mohli vyrazit dál.

Ráno nás vzbudilo krásně teplé sluníčko. Po vydatné snídani, na dece u rybníka, jsme vyrazili. Na sobotu bylo v plánu 25 km a několik zastávek. První byl kopec Kočka vysoký 789 m. Nějaké extra výhledy z něj ale nečekejte, je to tam hodně zarostlé. Pokračovali jsme k loveckému zámečku Tři Trubky (trochu jsme si naivně mysleli, že tam bude nějaký stánek s pitím), postavenému v 18. století, který je zároveň kulturní památkou. Někde jsme se dočetli, že by se toto místo již brzy mělo stát turistickým centrem, ale bůhví. Zde jsme si uvařili oběd, chvilku odpočinuli u protékající řeky Klabavy a vydali se dál k potoku Rezerva po neznačené lesní cestě, kde jsme dvakrát zaslechli vedle cesty v nízkých stromkách dupot a chrochtání, asi prasátka. Ještě, že se na nás nešli mrknout blíž. V potoce jsme se osvěžili a opět stoupali vzhůru, tentokrát k přístřešku - v mapě bod č.6. Škoda, že jsme sem nedošli později, jelikož by to bylo krásné místo na přespání. Bylo zde posezení, ohniště a skvělá kadibudka bez dveří ukrytá v lese.

Výhled z kopce Kočka

Potok Rezerva

Hlavním cílem soboty bylo dojít na kopec Houpák (794 m) a najít si někde v okolí místo k přespání. Na Houpáku se vám naskytnou krásné výhledy do okolí, tomu odpovídá i počet lidí. Je zde i pod stromy ohniště a celkem měkce vypadající zem, ale jelikož bylo ještě brzy odpoledne a je to na vrchu kopce, kde dost fouká, raději se rozhodneme najít jiné místo na přespání. Naštěstí je dle mapy cca 3 km daleko přístřešek, který dle fotografií vypadá krásně. Cesta nám zabere asi hodinku, přejdeme přes nejvyšší vrchol Brd - Tok (865 m) až dorazíme na opravdu krásné místo, kde se nachází přístřešek U Carvánky a měkká louka, ideální na přespání. Jenže bohužel tento stejný nápad mají i další lidé, takže se nás tu večer u ohniště sejde kolem 20 - 30. Ještě za námi dorazí další kamarádi, takže nakonec je z toho párty, kterou jsme opravdu nečekali.

! TIP - u tohoto místa se nachází studánka, ale když jsme tam byli my, tak v ní byl nabírací kbelík s utrženým dnem. Takže doporučujeme vzít vodu někde dřív nebo se vybavit provázkem a např. lahví s uříznutým hrdlem na nabírání !

Přístřešek U Carvánky

Tato noc již byla lepší, jelikož zde bylo tepleji a asi i alkohol pomohl k lepšímu spánku. Ráno nás opět probudilo sluníčko, takže jsme se sbalili a vydali dál, k nádrži Pilská. V této vodní nádrži se nesmí koupat, jelikož je využívána jako rezervoár pitné vody. Arachnofobikům nedoporučuji chodit ani na břeh, protože je tam opravdu spousta pavučin a pavouků všech možných velikostí - já musela vzít nohy na ramena a zdrhnout.

Poslední zastávkou naší cesty byla Třemošná a skalní útvar Kazatelna, z které jsou krásné výhledy do okolí a nachází se zde i lavička, kde si můžete odpočinout. Odtud nás čekal už jen sestup do Bohutína, Vysoká Pec, kde jsme potřebovali stihnout autobus, který nás dopravil zpět do Míšova k autu.

Vodní nádrž Pilská

Vyhlídka Kazatelna

Brdy jsou oázou klidu a určitě je doporučujeme navštívit, jelikož nejsou ještě tolik zaplněné turisty jako jiné CHKO. Jsou i skvělým místem pro cyklisty - vede zde spoustu cyklistických tras. Všeobecně jsou v Brdech asfaltové cesty nebo naopak neznačené lesní cesty, kde vlastně ani moc nepoznáte, že se o cestu jedná, takže určitě pevné boty sebou a ty offline mapy! Celou trasu jsme šli v podstatě 2 celé dny a v nohách jsme měli něco kolem 50 km.