Severní Itálie & Schafberg

2.-6.7.2021

Jelikož Itálii milujeme a loni jsme kvůli covidu neměli možnost vyrazit, tak bylo jasné, že si to letos o prodlouženém červencovém víkendu musíme vynahradit. Vyrazili jsme už ve čtvrtek večer a noční přejezd dospali na krásném a klidném spotu u městečka Resiutta.

! TIP - pokud jako my preferujete spaní na divoko, abyste ušetřili za kemp/hotel, doporučujeme si stáhnout aplikaci "park4night", kde najdete různé spoty - piknikové, přírodní a zároveň i jejich hodnocení od ostatních cestovatelů !

Spací spot u městečka Resiutta

Ráno jsme se přesunuli do Bibione a Caorle. Jelikož sem v devadesátkách jezdili snad všichni Češi, tak i my jsme byli zvědaví, jak to zde vypadá a shodli jsme se, že kdybychom sem nejeli, o nic bychom nepřišli. V Bibione najdete akorát ošklivé hotely, miliardu lidí, brutální poplatky za lehátka a na ručník si můžete lehnout až tak 200 metrů od moře, aby jste prostě radši dali peníze za ty lehátka. V Caorle je to to samé, jako přes kopírák, až na to, že je tam aspoň o trošku hezčí centrum městečka a barevné domečky. Po rychlé prohlídce jsme vyrazili směr Verona, na kterou jsme se opravdu těšili. A nezklamala.

Bibione pláž

Náměstí v Caorle

Jedná se o krásné městečko zapsané na seznamu UNESCO. Můžete ho prozkoumat pěšky, na koloběžce či kole. My si vybrali třetí variantu, nainstalovali jsme si aplikaci "Verona Bike" a na náměstí Piazza Bra jsme si půjčili kola. Celodenní půjčení vyjde na 2 €/klasické kolo a 4 €/elektrokolo. Verona je víceméně celá po rovince až na Castel San Pietro, kam se dá vyjít nebo vyjet lanovkou. Zde najdete celou trasu naší prohlídky - https://mapy.cz/s/gemevakamo. Top místa za nás jsou určitě Casa di Giulietta, Arena di Verona nebo Arche Scaligere. Určitě si na Veronu vyhraďte celý den, stojí to za to. Na rychlý oběd si můžete skočit do Saporé Pizza Stand UP, kde mají výběr z několika druhů výborné pizzy.

Verona

Arena di Verona

Arche Scaligere

Po Veroně jsme přejeli k Lago di Garda, kde jsme se ubytovali v kempu Spiaggia D'Oro. Hezký kemp za nižší cenu než jsou obecně poměry Itálie (32 €/2 osoby noc, stan a auto). Hned přes silnici je oblázková pláž a molo se vstupem do jezera. Přímo v kempu najdete hospůdku, obchod s potravinami, dále pak sprchy a záchody, prostě standardní zařízení. Další den jsme měli v plánu vyjet na horu Monte Baldo, která se tyčí nad jezerem a vede na ní lanovka z městečka Malcesine. Lanovka je specifická tím, že se při jízdě otáčí kolem dokola o 360°. Lanovkou můžete jet i do půlky, nebo to můžete celé vyjít pěšky, ale myslíme si, že je to zbytečné trápení. Cena za zpáteční lístek až nahoru vyjde dospělou osobu na 25 €. Nebo je další variantou skombinovat jednosměrný lístek nahoru a půjčení horského kola na cestu dolů. To vyjde také na 25 €. Nahoře na kopci se můžete občerstvit až ve třech restauracích - dvě se nachází hned u stanice lanovky a třetí, pokud se vydáte od lanovky vlevo. Tou cestou jsme se vydali i my. Minuli jsme spousty paraglidistů, již zmíněnou restauraci, u které ve výběhu můžete pozorovat králíčky, spoustu krav a dechberoucích výhledů na jezero Lago di Garda a na okolní hory. My jsme zde strávili několik hodin a mimo jiné konečně na ostro vyzkoušeli našeho nového mazlíčka drona - DJI Mini 2. Odpoledne jsme ještě hodili koupačku v krásně průzračném jezeře a chystali se na mač české fotbalové repre na EURO 2020 (kvůli covidu konané 2021) s Dánskem.

! TIP - pokud jste fanoušci adrenalinových sportů, můžete si zde zamluvit a zkusit tandem paragliding. Cena se pohybuje mezi 100 a 200 € !

Molo u kempu Spiaggia D'Oro

Výhled z hory Monte Baldo na Lago di Garda

Na další den jsme původně měli v plánu jeden z nej zábavních parků v Evropě - Gardaland, ale kvůli předpovědi deště a bouřek jsme museli zvolit alternativní plán. Dopoledne ještě pršet nemělo, tak jsme si na hoďku půjčili paddleboard za 15 € a okolo oběda jsme se začali sunout více na sever, do Dolomit. První zastávku jsme si udělali u krásného jezera Lago di Tenno, které se nachází cca 15 minut od Gardy. Jezero jsme celé obešli, hodili si koupačku a v tu ránu začalo poprchávat, tak jsme to radši rovnou otočili k autu, kde se spustil mega slejvák. Pod plachtou jsme si udělali oběd a vyrazili dál. V aplikaci park4night jsme si našli krásný spací spot v horách v Passo Giau (https://en.mapy.cz/s/gogoholole), abychom byli ráno blízko u Cinque Torri, což byl náš další plán. Spot je moc hezký, klidný, vejde se sem spoustu aut a ráno ty výhledy. Ale v noci je zde chladněji, my měli i vzhledem k dešti cca 3°C.

Lago di Tenno

Trek okolo Cinque Torri se řadí mezi jeden z nejhezčích treků Dolomit, tudíž jsme se rozhodli na něj vydat. Je několik variant, jak ho jít. Buď můžete jít pěšky úplně odspodu, ale to je víceméně pouze cesta lesem po asfaltce, nebo je možné nahoru vyjet lanovkou (11,6 €/pouze cesta nahoru, 16 € cesta tam i zpět), anebo auto zaparkovat u chaty Rifugio 5 Torri. Tuto třetí variantu jsme si zvolili my. Byl to lehký trek na cca hoďku, 2km (záleží, jak moc fotíte a točíte). Cest je tam několik a když budete mít chuť a sílu, tak si ho můžete prodloužit i na okolní kopce. Po cestě potkáte spoustu krásných horských květin, hroudy sněhu a pozůstatky bunkrů z druhé světové války. Trek je opravdu krásný s nespočtem úžasných výhledů.

Cinque Torri

Trek kolem Cinque Torri

Poté jsme přejeli přes Cortina d'Ampezzo, kde už se začínají budovat a zvětšovat silnice a ubytovací kapacity pro zimní olympiádu v roce 2026, do městečka Fiames, odkud jsme měli v plánu další, delší, trek na nejpřístupnější vodopády v Dolomitech - Cascate Sbarco de Fanes. Mapičku přikládáme zde (https://mapy.cz/s/gofetucesa). Trasa začíná na neplaceném parkovišti, odkud zpočátku půjdete dolů k řece, pak po rovince podél řeky, kde jsou super travnaté spoty na piknik a také jakási naučná stezka, kde jsou popsané jednotlivé stromy, rostliny či zvířátka. Cesta není náročná, od řeky je to ale víceméně stále do kopce po kamenité cestě uprostřed lesů. Na konci vás čeká skvělá odměna v podobě obrovského vodopádu, který je možné, pokud máte ferratové vybavení, podejít. Samozřejmě je to možné i bez něj, dejte ale pozor, jelikož jsou tam mokré kameny a je velmi jednoduché po nich uklouznout. Po cestě zpět jsme šli přímo kolem řeky, kde jsme viděli nespočet menších vodopádů. Potkáte i několik laviček, kde si můžete odpočinout a dát sváču. Celý trek trvá cca 4 hodiny.

Vodopády Cascate Sbarco de Fanes

Abychom to neměli pak tak daleko domů, rozhodli jsme se ještě po tomto treku přejet do Německa, k jezeru Königssee, kde jsme sice již byli (Víkendovka - Hallstatt, Salzburg, Konigssee), ale měli jsme tu stále resty v podobě jezírka s výhledem na Königssee, známé z instagramových fotek. Po cestě jsme se ale ještě v Itálii zastavili u Lago di Misurina, krásného horského jezera, odkud se můžete lanovkou vydat na přilehlou horu nebo si celé jezero obejít po stezce. Po cestě naleznete několik laviček, kde si můžete odpočinout a pozorovat okolní přírodu. Po asi hodinové procházce jsme si stihli ještě dát v jedné z místních restaurací večeři - výbornou pizzu a lasagne a vyrazili jsme. Udělali jsme rychlou pauzu u vyhlídky na Tre Cime di Lavaredo a pak už přímo do Německa. Jako vždy jsme přespali na parkovišti u benzíny Aral, kde je to zdarma a je možné tu nocovat narozdíl od vedle se nacházejícího placeného parkoviště. Hned ráno jsme se vydali na malé fotogenické jezírko, po cestě jsme minuli krásné výhledy na jezero, až jsme cca po 20 minutách narazili na informační tabuli, na které stálo, že celá zóna kolem zmiňovaného jezírka je uzavřena z důvodu nadměrného turismu a že do roku 2026 se bude tato oblast revitalizovat.

! TIP - pokud se na toto jezírko také chystáte, tak rovnou cestu přehodnoťte, protože je to zde uzavřeno pod pokutou 25 000 € !

Königssee

Königssee přístav

Ani na potřetí jsme tedy jezírko neviděli, a v nejbližší době asi ani neuvidíme, tak jsme si chtěli z našeho seznamu míst odškrtnout alespoň něco jiného, proto jsme se rozhodli přejet k jezeru Wolfgangsee v Rakousku a vyjet na horu Schafberg (1 783 m). Jedná se o velmi oblíbené výletní místo, jelikož se tu rozkládá hned pět jezer Solné komory - Wolfgangsee, Mondsee, Attersee, Irrsee a Fuschlsee a zeshora uvidíte všechny. Na tuto horu jezdí historická červená zubačka, která vás vyveze do půlky kopce nebo úplně nahoru. My, abychom to neměli úplně zadarmo, jsme se rozhodli vyjet pouze do půlky. Auto jsme zaparkovali u dolní stanice lanovky, koupili zpáteční lístek do Schafbergalm (horní stanice je Schafbergspitze) za 33,8 €/zpáteční cesta pro 1 osobu a vyrazili. Četli jsme, že cesta od zastávky Schafbergalm je v pohodě, ale teda nevím nevím. Jednalo se o poměrně strmé stoupání, na přímém slunci. Takže jsme se po hodině vydrápali nahoru úplně vyřízení. Na vrcholu hory jsou naštěstí dvě chaty, kde se můžete posilnit, ať už výborným Almdudlerem (Kája na něm hrozně ujíždí) nebo typickým rakouským Germknödel (obrovský knedlík plněný povidly s vanilkovou omáčkou posypaný mákem). Z hory jsou opravdu úchvatné výhledy z kterékoliv strany. Vidíte všech pět jezer Solné komory, Alpy, ledovec Dachstein, prostě nádhera.

Hotel a restaurace na hoře Schafberg

Zubačka, co jezdí na horu Schafberg

Výhled těsně pod vrcholem Schafbergu

Když jsme vše obhlídli, vydali jsme se zase zpět na stanici zubačky, která nás svezla dolů. Jelikož bylo opravdu vedro, rozhodli jsme se ještě před cestou do Prahy vykoupat v průzračném jezeře Wolfgangsee a zprvu poměrně dobrý nápad se zvrtl v dlouhé hledání veřejného místa na rychlou koupačku, jelikož valná většina pobřeží byla soukromá. Ale našli jsme a bylo to opravdu velmi osvěžující završení našeho prodlouženého víkendu.