Hallstatt & Salzburg & Königssee

28.-30.4.2018

Opět se schylovalo ke slunečnému a teplému víkendu, v úterý je navíc statní svátek, a tak jsme se rozhodli vydat k našim jižním sousedům do RakouskaChtěli jsme do hor a k nějakému jezeru, strejda Google opět nezklamal. Věděli jsme, že určitě chceme do Hallstattu, jelikož jsme o něm hodně četli a také jsme věděli, že nechceme jet moc daleko. Tak vznikl plán: Hallstatt, Salzburg, Königssee, Wolfgangsee a výstup na horu Schafberg.

Trochu jsme měli obavy o nocleh, jelikož všechny kempy měly na webu, že otevírají až 1.5., ale riskli jsme to...

Königssee - kostel sv. Bartoloměje

V pátek jsme dorazili z práce domů, dobalili a cca v 19:30 jsme šli zalehnout, abychom se trochu vyspali, protože v 1:30 vstávačka, abychom ušetřili noc v kempu. Nakonec jsme vyjížděli ve 2:40.

Prvním cílem byl Hallstatt...cca v 7:40 jsme projeli úzkým jednosměrným tunelem a byli jsme na místě. Hallstatt je malé městečko u krásného Hallstattského jezera. Na prohlédnutí bohatě stačí hodinka či dvě. Zaplatili jsme za parking cca 2,8€ a šli jsme si ho projít. Samozřejmě byla naším hlavním cílem vyhlídka na městečko, ze které musí mít fotku každý. Nachází se až téměř na konci vesničky.

Hallstatt

Jelikož jsme tam byli poměrně brzy ráno, nebyli zde skoro žádní turisté. Taková perlička, potkali jsme zde pouze asijské turisty a přišlo nám to trošku zvláštní. Když jsme si později googlili nějaké informace, tak jsme zjistili, že přesná kopie tohoto městečka se nachází v Číně (okopírují fakt všechno :-D), tak sem možná všichni jezdí kontrolovat originál.

Z Hallstattu vede lanovka na kopec, kde je vyhlídka na jezero i městečko a taktéž je to vstup do Solných dolů. Je možné si zaplatit buď pouze lanovku - 16€ zpáteční a nebo včetně vstupu do Solných dolů 30€. My jsme to vynechali a pokračovali jsme na další bod v plánu, město Salzburg.

Našli jsme parking hned u Mirabele palace (za 2h 40min jsme platili 7,2€ - mají to nastavené 0,9€ za každých 20 min).

! TIP - při výjezdu ze Salzburgu jsme objevili parking na 4h zdarma - nachází se pod horou Kapuzinberg, když se jede kolem řeky jako na sever a pak se za horou zahne doprava a po pravý straně je to zázračné parkoviště !

V plánu jsme měli cca 3 hodinový okruh. Začali jsme u Mirabele palace, který má nádherné zahrady a na konci zahrad se vyjde hned u domu, kde žil skladatel Wolfgang Amadeus Mozart. Do starého města se musí přejít přes řeku, šli jsme po mostě plném zámečků lásky. Prošli jsme kolem domu, kde se W. A. Mozart narodil, poté jsme zatočili vpravo a pokračovali ulicí Getreidegasse, která je známá především zdobnými názvy obchodů. Došli jsme až k výtahu, který nás za 2,8€/osoba vyvezl na horu Monchsberg, kde kromě muzea Moderního umění je krásný výhled na město. Zdarma se dá vyjít i na věž, odkud je výhled ještě lepší. Pokračovali jsme asi 20 minut po značené cestě k hradu Hohensalzburg. Chtěli jsme si projít areál hradu, ale celkem překvapení bylo, když nás ani za hradby nepustili bez platné vstupenky. Základní lístek stál něco kolem 12€. Na prohlídku jsme čas neměli a řekli jsme si, že panoramata města už máme vyfocena pěkná. Při cestě dolů jsme minuli opatství Nonnberg, za kterým je krásný výhled na hory. Poslední naší zastávkou byl zámek Arenberg, který je ale klidně možné vynechat.

Vyhlídka na hoře Monchsberg s výhledem na hrad Hohensalzburg

K autu jsme se vraceli podél vody, krásná procházka. Poslední, co nám ze Salzburgu zbylo, byl zámek Hellbrunn. Nachází se trochu dál od centra, cca 10 minut autem.

! TIP - u zámku je parking na 30 minut zdarma a je zde více parkingů, tudíž pokud nechcete jít na prohlídku zámku a jen si projít areál a pokochat se přenádherným parkem a zahradou, tak po půl hodině můžete jít přeparkovat a máte dalších 30 minut !

Jelikož my si to chtěli jen projít a vyfotit, tak se nám tahle varianta dost hodila :-).

Zahrady Mirabele Palace

Tady končíme a přejíždíme do Německa k jezeru Königssee. Jenže zjišťujeme, že jsme na místě dost brzy a tudíž vymýšlíme, kam bychom ještě mohli jet. Padá návrh na Orlí hnízdo, ale zjišťujeme, že kvůli sněhu ještě není otevřené.

Strejda Google nás nenechává na holičkách a vymýšlí nám dvě varianty - bobovou dráhu nebo Roßfeldstrasse neboli Panoramastrasse. Chceme stihnout obojí, a tak nejprve vyrážíme na bobovku, tam nám ale pán zavře přímo před nosem, bohužel mají jen do čtyř hodin, ještě není high season. Jedeme tedy k Panoramastrasse, kterou tvoří okruh horami s úchvatnými výhledy na vrcholky, většinou ještě zasněžených, hor. Je zpoplatněna 8€ auto, včetně pasažérů a na neomezenou dobu.

Výhled z Roßfeldstrasse

Po projetí lesů se ocitáme v horní části této vyhlídkové silnice a naskýtají se nám nádherné výhledy na hory, do údolí a místy ještě vídáme pozůstatky sněhu. Byla to dobrá volba! Dáváme si ji 2x tam a zase zpět a vyrážíme hledat spot na nocování.

Parking u Königssee se jeví fajn, píší, že se platí pouze do 19:00, ale zároveň nás děsí cedule zákaz kempování.

! TIP - Hned vedle oficiálního parkingu je benzínka, kde jsou parkovací místa a žádná omezení. Byla tam spousta obytňáků, tak jsme tam zapíchli auto taky a přenocovali !

Další den byl v plánu výlet po jezeru Königssee, nejhlubším jezeře v Německu. Jezero je celé obklopeno horami, proto se nedá obejít pěšky, i když to některé turistické mapy tvrdí. Ideální volbou, jak se dostat na druhou stranu, je plavba loďkou, která  jezdí v 30 minutových intervalech, většinou 9:00 - 18:00, v hlavní sezoně pak už od 8:00 do cca 19:00. Loďka má dvě zastávky, první je St. Bartholomä a druhá Salet. Je možné si koupit jednosměrný lístek, ale určitě je lepší a vyplatí se zpáteční, kdy je možné vystoupit na obou zastávkách. My prvně jeli na Salet, která je tou vzdálenější, cca 1 hodinu jízdy. Je to úžasné místo obklopené horami stejně jako celé jezero. Bohužel tomu odpovídá i počet turistů.

Königssee

Po vylodění po pár minutách dojdete krásnou procházkou k menšímu jezeru Obersee. Pro hezkou fotku s dřevěnou chatkou si musíte počkat, než si ji vyfotí dalších tisíc lidí. Cestou kolem jezera Obersee po cca 30 minutách dojdete na romantickou salaš Fischunkelalm, kde je možné si koupit něco k pití. Je to krásné místo!

Jezero Obersee

Dalších 30 minut chůze do menšího kopce a dojdete k vodopádu Röthbachfall. Stejnou cestou se musíte vrátit zpátky do přístavu Salet. Po cestě zpět jsme ještě vystoupili v přístavu St. Bartholomä, kde se nachází krásný kostelík, ale také další davy turistů. Tento malý poloostrov jsme kolem dokola obešli a vydali se na cestu zpět.

Kostel sv. Bartoloměje na jezeru Königssee

Ještě jsme měli v plánu přejet k jezeru Wolfgangsee, kde jsme chtěli přenocovat v nějakém kempu. Auto nám z toho super parkoviště u benzínky nikdo neodtáhl, a tak jsme mohli vyrazit. Kemp u jezera Wolfgangsee jsme našli na první dobrou - Seecamping Appesbach. Krásný kemp, kde jsme si mohli postavit stan hned u jezera a ráno nás překvapila nečekaná návštěva - labutě. Až jsme museli před nimi zavírat stan :-D Měli jsme v plánu výstup na horu Schafberg, ale bohužel se nám pokazilo počasí, byla mlha a pršelo.

Wolfgangsee

Každopádně se sem chceme určitě vrátit, sice je cesta nahoru trochu náročnější, ale prý jsou z této hory nádherné výhledy i na okolní jezera. Museli jsme kvůli počasí vymyslet alternativní program a tak jsme vygooglili vyhlídku na Dunaj - Schlögenský meandr (Schlögener Blick) aka naše Vyhlídka Máj. Cesta na vyhlídku je lesem a je zde minimum turistů. Navíc se nachází kousek od českých hranic, takže určitě doporučujeme.

To je z našeho výletu vše a vracíme se zase do reality!

Nestihli jsme:

U jezera Königssee se taktéž nachází letošní hit Instagramu, vodopád Königsbachfall s malým jezírkem a s výhledem na jezero. Cesta k němu trvá z parkoviště cca 1,5 hodiny a příště určitě bude naším cílem.

Užitečné odkazy:

Rozpočet:
  • Cena lodního lístku Königssee - 460,-/osoba, zpáteční (18,5 €)
  • Panoramastrasse - 100,-/osoba (8€/auto)